Millä sähköpotkulaudalla pääsee Tampereen jyrkimmän mäen ylös?

Tampereen jyrkin mäki on ainakin epävirallisten arvioiden mukaan Lukonmäki – liikennemerkin mukaan ajotiellä nousu on 12%. Kevyen liikenteen väylällä nousu on jopa suurempi, sillä nousu alkaa alikulkukäytävältä, joka on ajotien alapuolella.


Lukonmäki kuvattuna alhaalta. Kevyen liikenteen väylän viereisen ajotien nousu on liikennemerkin mukaan 12%.

Ihmisvoimin harva polkupyöräilijä ajaa mäkeä ylös, vaan lähes aina mäki noustaan taluttaen. Tämän mäen pääsee ylös myös erittäin harvalla sähköpotkulaudalla ajaen.

Kävimme testaamassa mäessä paria eri sähköpotkulautaa: E-Way E600 Max ja Xiaomi Mi M365 Pro.

Toisella mäen pääsi ylös ja toisella ei. Ja tässä täytyy kertoa molemmista tuotteista pari teknistä tietoa, koska se kertoo syyn:
E-Way E600 Max moottorin teho on 600W (hetkellinen teho 1200W)
Xiaomi Mi M365 Pro moottorin teho on 350W


Tässä täytyy myös huomioida se, että nämä molemmat sähköpotkulaudat ovat (tai ovat olleet aikoinaan) ns. valmistajien huippumalleja, sillä ns. normaalien sähköpotkulautojen moottori on teholtaan 250W. Markkinoilta löytyy myös sähköpotkulautoja, joiden moottorin teho on vain esimerkiksi 150W, joten sähköpotkulautaa ostaessa kannattaa kiinnittää huomiota teknisiin ominaisuuksiin hinnan lisäksi (myös muihin, kuin moottorin tehoon). E-Wayn edullisin sähköpotkulauta on varustettu 250W-moottorilla.

Kuljettajan paino (jolla oli tapahtumahetkellä myös painava reppu selässä) olivat yhteensä noin 90 kg ja sähköpotkulautojen akkukapasiteetti oli ennen nousua noin 75%.

E-Way E600 Max ja Tampereen jyrkin mäki:
Olin lähes varma, että taluttamaan joutuu, mutta hienosti meni ylös, ei aivan täyttä nopeutta, vaan nopeus tippui minimissään 18 km/h mäen jyrkimmässä kohdassa.

Xiaomi Mi M365 Pro ja Tampereen jyrkin mäki:
Alku meni hyvin, mutta nopeasti matkanopeus tippui 6 km/h. Vähän Lukonmäen keskivälin jälkeen Xiaomin potkulaudasta tuli äänimerkki ja LED-näyttöön tuli punainen teksti ja sähköpotkulauta sammui. En ehtinyt täysin nähdä mitä tässä punaisessa tekstissä oli, sillä sähköpotkulauta sammui lähes heti sen jälkeen. Oletan, että sähköpotkulauta ilmoitti akun lämpötilan nousseen liian korkealle ja sammutti siksi itsensä. Vartin tauon jälkeen sähköpotkulauta käynnistyi normaalisti ja matka jatkui – tosin eri suuntaan.

Kokeiluhetkellä ilman lämpötila oli korkea, noin 27 astetta.


Lukonmäki kuvattuna ylhäältä. Jarrujen toimivuus kannattaa tarkistaa ennen laskua, sillä nopeus nousee erittäin nopeasti.

E-Way E600 -sähköpotkulaudassa käytetään samaa moottoria kuin E600 Max -mallissa, joten silläkin pääsee helposti Tampreen jyrkimmän mäen ylös ajaen.

Ajantasaisen E-WAY-tuotevalikoimamme ja saatavuuden voit tarkistaa tästä.