Tiedote koronaviruksesta (COVID-19), päivitetty 15.6

15.06.2020

Toimitusaikojen osalta ollaan palattu normaaliin tilanteeseen ja tiedot on myös päivitetty verkkokauppaan.

09.04.2020

Kuljetusmäärien nousun johdosta sekä Matkahuollon että Postin kuljetuksien osalta on havaittavissa viivästyksiä. Seuraamme tarkasti kuljetusten aikoja lähetyksestä meiltä asiakkaalle ja viime päivinä on havaittu seuraavaa (tilasto ajalta 30.3-7.4):

Lähetyksestä seuraavana työpäivänä noudettavissa: 68%
Lähetyksestä toisena työpäivänä noudettavissa: 19%
Lähetyksestä kolmantena työpäivänä noudettavissa: 7%
Matkahuollon ja Postin kuljetus kestää kauemmin kuin kolme työpäivää: 6%

05.04.2020

Koronavirustilanteen johdosta joudumme tekemään toistaiseksi varastollamme muutoksia, joka vaikuttaa osan valikoimamme tuotteiden lähetysaikoihin. Osan tuotteista, joiden toimitusaikalupaus on ollut: "Kun teet tilauksen arkipäivisin ennen kello 12:00, tilauksesi lähetetään samana päivänä." muuttuu tilaustakaraja kaksi tuntia aikaisemmaksi, eli kello kymmeneksi.

Muutokset ovat päivitetty verkkokaupan tuotetietoihin ja näet aina luvatun toimitusajan tuotekohtaisesti tuotteen tuotekortilta. Mikäli tilauksella on useita tuotteita, joissa on eri toimitusaikalupaus, tilaus toimitetaan hitaimman toimitusaikalupauksen mukaisesti.

27.03.2020

Uudenmaan maakunnan rajojen sulkemisella ei ole vaikutusta toimituksiimme: rahtiliikenne kulkee tästä huolimatta normaalisti.

23.03.2020

Koronaviruksella ei ole edelleenkään toimintaamme juurikaan vaikutuksia. Koronaviruksesta johtuen on tapahtunut seuraavia muutoksia:

1. Matkustajien vähyyden vuoksi iso osa bussivuoroista on peruttu ja siten myös paketteja ei kuljeta. Matkahuolto korvaa nämä poikkeusjärjestelyin niiltä osin, kun bussivuorot eivät kulje. Tämä saattaa pidentää osaan Suomea kuljetusaikaa vuorokaudella. Tämän hetken tiedon mukaan kuitenkin noin 85% lähetyksistä on perillä lähetyksestä seuraavana päivänä.

2. Pakettien noutopisteet ovat avoinna pääosin normaalisti. Osa pisteistä palvele kuitenkin poikkeuksellisin aukioloajoin. Lisäksi yksittäisiä pisteitä on poikkeuksellisesti kiinni. Kiinniolevat noutopisteet eivät ole valittavissa tilausta tehdessä sivuilla, mutta tilanne elää jatkuvasti ja sulkemisia saattaa tapahtua nopeastikin, joten tästä syystä saattaa yksittäisiä suljettuja noutopisteitä näkyä sivuilla tilausta tehdessä. Näissä tapauksissa lähetys viedään lähimpään avoinna olevaan noutopisteeseen.

3. Kaikille lähetyksille on valittavissa myös Matkahuolto Jako -toimitustapa, jolloin lähetys tuodaan perille asti annettuun osoitteeseen.

Kuluttaja-asiakkaille tulevissa lähetyksissä paketin jakoaika sovitaan vastaanottajan kanssa etukäteen ja jakelu voidaan tehdä osassa alueita myös ilta-aikaan. Matkahuolto sopii jakoajan pääsääntöisesti tekstiviestillä, johon vastataan.

Yritysasiakkaille jakoaika on arkisin klo 8-16, toimitusajankohtaa ei sovita vastaanottajan kanssa etukäteen.

18.03.2020

Koronaviruksella ei ole tällä hetkellä toimintaamme suurempia vaikutuksia ja olemme tehneet toimenpiteitä, joilla pystymme varmistamaan toimintamme pitämisen mahdollisimman normaalina myös näinä vaikeina aikoina.

TOIMITUS

Sekä Postin että Matkahuollon kuljetukset toimivat normaalisti. Tällä hetkellä ei ole tiedossa kuljetusaikojen pidentymisiä tai viivästymisiä.

Koronavirus vaikuttaa lähetyksien vastaanottoon seuraavasti

Perille kuljetettavat lähetykset kotiin tai yrityksiin
Toistaiseksi vastaanottajalle pakettia toimitettaessa Matkahuollon kuljettajat jättävät paketin ovelle ja odottavat hieman kauempana, kunnes vastaanottaja avaa oven. Toistaiseksi vastaanottajalta ei pyydetä allekirjoitusta, vaan Matkahuollon kuljettaja merkitsee paketin vastaanotetuksi järjestelmään.

Noutopisteistä noudettavat lähetykset
Noutopisteiden työntekijät eivät ota omiin käsiinsä asiakkaan henkilökohtaisia tavaroita, kuten henkilöllisyystodistusta tai matkapuhelinta, kun he noutavat lähetyksiä. Esimerkiksi lähetystunnusta tai vastaanottajan henkilöllisyyttä tarkistettaessa asiakas pitää henkilöllisyystodistusta tai puhelinta omassa kädessään.

ONKO VERKKOKAUPASTA TURVALLISTA TILATA?

THL ja Ruokavirasto ovat tiedottaneet asiasta seuraavasti:

THL
"Uusi koronavirus tarttuu ensisijaisesti pisara- ja kosketustartuntana, kun henkilö yskii tai aivastaa. Pintojen osuus viruksen leviämisessä ei nykytiedon mukaan ole merkittävä. Koronavirukset ovat rakenteeltaan sellaisia, että ne eivät säily tartuttavina pinnoilla pitkään, etenkään vaihtelevissa lämpötiloissa.”

Ruokavirasto
“Tämänhetkisen tiedon mukaan COVID-19 koronavirus tarttuu sairastuneesta ihmisestä pisaratartuntana toiseen ihmisen, kun sairastunut yskii tai aivastaa. Toistaiseksi yhdenkään ihmisen ei ole todettu sairastuneen elintarvikkeiden välityksellä.”

Pidetään yhdessä toisistamme hyvää huolta ja varmistetaan siten sekä terveys että turvallisuus!