Korttimaksuja (myös MobilePay) veloitettu kuluttajilta kahdesti - Ongelma selvitetty

Maksupalveluiden välittäjä Paytrail Oyj on ilmoittanut, että heidän kauttaan tehtyjä ostoksia  (13.4.2021) on velottu maksukorteilta (Visa, MasterCard ja MobilePay) kahteen kertaan. Veloitus on tehty tilauspäivänä 13.4. oikein, mutta veloitus on tehty virheellisesti mahdollisesti uudestaan 15.4.

Tarkistattehan omat Paytrailin kautta tehdyt ostoksenne kortin tapahtumista.

Ongelman selvitystyöt ovat parhaillaan menossa niin Paytrailin kuin Netsin toimesta. Palaamme asiaan pikimmiten, kun osaamme kertoa tarkemmin itse ongelmasta sekä kuinka kuluttajat saavat palautukset aiheettomista veloituksista.

Virhe ei ole siis tapahtunut myyjällä, vaan tämän hetken tiedon mukaan jossain muualla.

Päivitämme tälle sivulle tietoa, kun saamme asiasta lisätietoa. Tämän hetken tiedon mukaan asiakkaan ei tarvitse tehdä mitään, vaan virheelliset veloitukset korjataan automaattisesti.

Olemme hyvin pahoillamme tilanteesta.

Päivitys 16.4.2021 kello 16:42

Aiempaan viestintäämme viitaten, kortti- ja MobilePay-maksujen ongelmat ovat nyt selvinneet.

Kuluttajille ongelmat näkyivät niin, että 13.4.2021 tehtyjä kortti- ja MobilePay-maksuja veloitettiin uudelleen 15.4.2021 tai 13.4.2021 tehty palautus palautettiin uudelleen 15.4.2021. Virhe ilmeni tuhansien maksujen yhteydessä ja koski Visalla tehtyjä kortti- ja MobilePay-maksuja.

Vikaa selviteltiin niin Paytrailin kuin korttiprosessoijan toimesta ja selvitystöiden jälkeen virhe paikallistettiin korttiprosessoijan taustajärjestelmien tekemään yksittäiseen virheajoon.

Korttiprosessoija tulee joko palauttamaan aiheettoman veloituksen tai oikaisemaan aiheettoman palautuksen 20.4.2021 mennessä. Asiakkaan ei tarvitse tehdä mitään asian suhteen.